Rynek sztuki zmienia się bardzo dynamicznie. Z jednej strony coraz więcej osób zajmuje się handlem i kolekcjonowaniem sztuki, a na aukcjach padają kolejne rekordy cenowe, z drugiej zaś liczba dzieł sztuki sprzedawanych rocznie spada. Galerie i domy aukcyjne coraz częściej zwracają się ku sprzedaży online. To otwiera rynek na zupełnie nowy profil odbiorcy. Kim są kolekcjonerzy „online” i dlaczego wolą przestrzeń internetową od tradycyjnych aukcji? Na te pytanie odpowiada raport portalu Artsy, którego autorzy przeprowadzili ankietę wśród kolekcjonerów sztuki.
Ankietowani kolekcjonerzy sztuki w raporcie Artsy zidentyfikowali pięciu kluczowych czynników, które skłoniły ich do kupowania dzieł sztuki w Internecie.
- Dostępność
Prawie połowa ankietowanych jako czynnik zachęcający do kupowania sztuki w Internecie wskazało wyłączny dostęp do wybranych dzieł lub artystów w sieci. Mnogość serwisów sprzedających sztukę czy pośredniczących między artystą, a kupującym sprawia, że w Internecie znacznie łatwiej jest wyszukać i zapoznać się z ogromną liczbą dzieł mało znanych artystów, dzięki czemu można łatwiej i szybciej zidentyfikować potencjalne okazje inwestycyjne. Dla bardziej doświadczonych kolekcjonerów Internet stwarza możliwość przeglądania i kupowania prac bez potrzeby fizycznej obecności na targach, aukcjach czy w galeriach. Pozwala to oszczędzać czas i rozszerzać portfele dzieł sztuki o prace artystów, których nie można znaleźć w żaden inny sposób.
- Wygoda
Wygoda odkrywania i kupowania dzieł sztuki w Internecie była drugim i trzecim najczęściej wymienianym przez kolekcjonerów powodem. Nawet bardziej zamożni ankietowani wskazywali w swoich odpowiedziach na szybkość i łatwość dokonywania transakcji online. Dodatkowymi atutami aukcji internetowych jest możliwość działania według własnego harmonogramu. Warto jednak zaznaczyć, że wraz z możliwościami technicznymi rosną także oczekiwania kolekcjonerów. Ankietowani wskazali w wywiadach, że czas reakcji galerii często był czynnikiem ograniczającym w sprzedaży online. Nabywcy oczekują natychmiastowej wręcz reakcji na pytania poprzedzające sprzedaż lub dotyczące płatności i wysyłki po dokonanej transakcji.
- Dostęp do informacji
Kolejnym atutem platform internetowych jest łatwy dostęp do szerokiej gamy informacji o artystach i dziełach. W porównaniu do tradycyjnych aukcji czy targów, na których kolekcjoner może otrzymać informacje o wybranej pracy, ale oczekuje się od niego podjęcia natychmiastowej decyzji, aukcje internetowe pozwalają nabywcom na spokojne, rzeczowe zapoznanie się z wszystkimi dostępnymi informacjami, bez presji sprzedawcy. Dzięki temu kolekcjonerzy mają poczucie podjęcia przemyślanej decyzji zakupowej.
- Niższe ceny
Jedna czwarta ankietowanych kolekcjonerów sztuki online wskazało na konkurencyjne ceny jako kluczowy czynnik zachęcający do dokonywania transakcji przez Internet. Z wielu względów prowadzenie sprzedaży dzieł sztuki online jest tańsze od tradycyjnych aukcji i targów, co pozwala również obniżyć ostateczną cenę sprzedawanych dzieł. Co ciekawe, to bardziej doświadczeni kolekcjonerzy z większymi budżetami znacznie częściej niż inni wskazywali tę opcję w ankiecie. To właśnie oni są najlepiej zorientowani w kwestiach cenowych i bardziej zainteresowani potencjałem inwestycyjnym dzieła, na który duży wpływ ma jego cena.
- „Onieśmielenie” światem sztuki
Nowi na rynku kolekcjonerzy z mniejszymi budżetami częściej wskazywali na aspekt społeczny tradycyjnego rynku sztuki. Są to zazwyczaj osoby młodsze, które bardzo dobrze znają świat zakupów online i znacznie łatwiej jest im odnaleźć się w Internecie, niż na aukcjach czy targach sztuki. Zamknięte, hermetyczne środowisko, może odstraszać nowe osoby. Rynek internetowy jest doskonałą okazją do pozyskania nowych nabywców, które mogłyby poczuć się onieśmielone przebiegiem tradycyjnych aukcji.