Art Banking

Doradztwo inwestycyjne, budowanie kolekcji dzieł sztuki

Art Banking > Blog

23 października 2021, na dwa dni przed 140. rocznicą urodzin Pabla Picassa, na aukcje Sotheby’s trafi jedenaście prac hiszpańskiego artysty. Według przedstawicieli domu aukcyjnego wartość kolekcji może przekroczyć 100 mln USD. Będzie to również pierwszy raz, kiedy jedna z najważniejszych sprzedaży Sotheby’s odbędzie się w Las Vegas, a nie w nowojorskiej siedzibie domu.

Dzieła sztuki stanowią część sporej kolekcji sztuki amerykańskiej firmy MGM Resorts International i przez ponad 20 lat były wystawiona w wyróżnionej gwiazdką Michelina restauracji „Picasso” w Las Vegas. Restauracja serwuje kuchnię francuską i hiszpańską, a jej wystrój inspirowany jest życiem i twórczością Pabla Picassa.

Kolekcja stanowi wręcz encyklopedyczny zbiór prac hiszpańskiego artysty, obejmując prace stworzone w latach 1917 – 1969, m.in. obraz „Kobieta w czerwono-pomarańczowym berecie”, obraz „Popiersie mężczyzny” z późnego okresu twórczości Picassa oraz „Aiguiere – Visage” – białe naczynie z terakoty, które artysta wykonał w 1954 roku.

Źródło: Bankier
Read More

Pomimo tego, że najnowszy raport francuskiej Conseil des Ventes Volontaires dotyczący sytuacji na globalnym rynku sztuki w 2020 roku pokazał, że sprzedaż na aukcjach sztuki spadła, to ceny, jak i liczba organizowanych aukcji na polskim rynku wzrosły.

Prace krajowych artystów w pierwszym półroczu 2021 roku odniosły najwyższe ceny od 1989 roku, natomiast obroty aukcyjne w Polsce wyniosły ponad 250 mln zł. Za rekordowe ceny sprzedały się obrazy Jacka Malczewskiego, Zdzisława Beksińskiego, Juliana Fałata i Józefa Pankiewicza.

Obraz „Pożegnanie z pracownią. Prządka” Jacka Malczewskiego sprzedano na aukcji organizowanej przez Agra-Art za kwotę 6,7 mln. zł. Taka kwota sytuuje go na drugim miejscu w rankingu najdroższych dzieł dawnej polskiej sztuki, zaraz za dziełem Jana Matejki „Portret prof. dra Karola Gilewskiego”. Obraz ten sprzedany w 2020 roku przez Polswiss Art kosztował 6,9 mln zł.

Również prace Zdzisława Beksińskiego sięgają wyższych cen. Sopocki Dom Aukcyjny sprzedał dwa obrazy artysty w rekordowych cenach wynoszących około 1 mln. zł.

Nie tylko ceny obrazów skoczyły w górę, numizmaty również osiągnęły wysokie ceny na rynku historycznym.

Pandemia koronawirusa zmniejszyła liczbę sprzedawanych dzieł sztuki, ale na pewno zwiększyła ich wartość. Pojawiają się nowi klienci inwestujący w sztukę na polskim rynku, którzy chętnie oglądają i kupują prace przez internet.

Źródło: pieniadze.rp.pl

Read More

Najnowszy raport francuskiej Conseil des Ventes Volontaires dotyczący sytuacji na globalnym rynku sztuki w 2020 r. wskazuje, że sprzedaż na aukcjach spadła w minionym roku o 19,5%. Dane w raporcie potwierdzają dominację Chin na światowym rynku – rynek chiński odpowiadał w 2020 r. za 8,6 mld USD sprzedaży, czyli 35% globalnego rynku sztuki.

Conseil des Ventes Volontaires (CVV) zostało ustanowione we Francji jako nadzorca rynku „dobrowolnej” sprzedaży aukcyjnej, czyli takiej, która nie jest przeprowadzana na mocy nakazów sądowych. Raport francuskiej organizacji obejmuje 3020 domów aukcyjnych na całym świecie.

Według raportu łączna sprzedaż dzieł sztuki i przedmiotów kolekcjonerskich na aukcjach w 2020 r. wyniosła 25,5 mld dolarów, co oznacza spadek o 19,5% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Francuski raport stawia również Chiny na pierwszym miejscu w 2020 r. Chiński rynek odpowiadał za 35% globalnej sprzedaży (8,6 mld USD), ale i tak nie uniknął spadku o 14,8% w porównaniu z 2019 r. Na drugim miejscu uplasowały się Stany Zjednoczone, z 32% udziałem w rynku (8 mld USD), a na trzeciej pozycji znalazła się Wielka Brytania z 13% udziałem w rynku (3 mld USD).

Źródło: www.theartnewspaper.com

Read More

Podczas ostatniej aukcji Polswiss Art, praca Romana Opałki została sprzedana za rekordową w kontekście dzieł artysty kwotę 3,4 mln zł, co z opłatą aukcyjną daje kwotę przekraczającą 4 mln zł. Sprzedana praca jest jedną z ostatnich, jakie artysta namalował w ramach swojego życiowego programu OPAŁKA 1965/1 – ∞. Program został zapoczątkowany w 1965 r. i trwał do śmierci Opałki w 2011 r.

„Opałka 1965 /1 – ∞” to opus magnum artysty i przedsięwzięcie, które zapewniło mu międzynarodową sławę. W programie artysta dążył do uchwycenia koncepcji czasu poprzez codzienne zapisywanie liczb białą farbą na coraz jaśniejszym płótnie. Towarzyszyło mu nagrywanie recytowanych przez artystę podczas malowania liczb oraz fotografowanie aktualnego portretu artysty po skończeniu pracy.

Obrazy w ramach programu malowane były początkowo temperą, a następnie akrylem na płótnie o wymiarach 196×135 cm. Pierwszy detal (bo tak artysta nazywał każdą z prac) namalowany został białą farbą na czarnym tle, w każdym następnym tło rozbielane było przez artystę o 1% zbliżało się do bieli. Na każdym obrazie znajduje się średnio 25 tysięcy liczb. Fotografie były wykonywane w technice analogowej, na czarnobiałej taśmie światłoczułej o wymiarach 24×36 mm, niezmiennie w tym samym, portretowym ujęciu.

Równolegle poza pracownią powstawały rysunki będące kontynuacją obrazów o nazwie „Kartki z podróży”. W 2011 roku program został zakończony wraz ze śmiercią wybitnego konceptualisty. Ostatecznie cykl liczy ok. 230 detali, a ostatnią liczbą zapisaną przez Romana Opałkę jest 5607249.

Rekordowy obraz to jeden z ostatnich jakie wyszły spod pędzla Opałki przed jego śmiercią. Tło jest już niemal całkowicie białe, a na pracy widnieją liczby 5558756-5564164.

Źródło: Artinfo.pl

Read More

Po raz pierwszy w historii funkcję dyrektorki paryskiego Luwru będzie pełniła kobieta. Laurence des Cars zastąpi Jeana-Luca Martineza 1 września. 54-latka jest obecnie prezeską francuskich Musée d’Orsay i Musée de l’Orangerie.

Dotychczasowy dyrektor Luwru pełnił tę funkcję od 8 lat. Paradoksalnie, powołanie Des Cars oznacza powrót do tradycji – Martinez jest z wykształcenia archeologiem i pochodzi z klasy robotniczej, a jego nominacja w 2013 roku przerwała tradycję kierowania Luwrem historyków sztuki z arystokracji. Des Cars pochodzi ze szlacheckiej rodziny i specjalizuje się w XIX-wiecznym malarstwie, jest więc bliższa poprzednikom Martineza w tej kwestii.

Laurence Des Cars natychmiast zobowiązała się do przedłużenia godzin otwarcia Luwru, który obecnie zamyka swoje drzwi o 17.30, aby przyciągnąć młodszych gości. Z oświadczeniem francuskiego Ministerstwa Kultury wynika, że do priorytetów nowej Dyrektorki będzie należeć m.in. wspieranie „dialogu między sztuką starożytną, a współczesnym światem” oraz poszerzenie publiczności muzeum, ze szczególnym uwzględnieniem francuskiej młodzieży. Przed pandemią Luwr był mocno zależny od międzynarodowych turystów, którzy stanowili około 70% odwiedzających.

Źródło: https://www.theartnewspaper.com/news/laurence-des-cars-named-louvre-director

Read More

Rysunek autorstwa Leonardo da Vinci przedstawiający głowę niedźwiedzia trafi na aukcje Christie’s w lipcu. Jego szacunkowa wartość oceniana jest na 8 – 12 mln funtów, a organizatorzy aukcji spodziewają się, że będzie to rekordowa sprzedaż pod względem rysunków artysty. Jest to bowiem jeden z ośmiu znanych rysunków da Vinci, które wciąż znajdują się w prywatnych rękach. Aktualny rekord należy do rysunku przedstawiającego konia i jeźdźca, sprzedanego za 8,1 mln funtów w 2001 r. w Londynie.

„Głowa niedźwiedzia” to praca o wymiarach 7 cm na 7 cm, narysowana na jasnobeżowym papierze około 1480 roku.

Ben Hall, prezes w Christie’s New York, powiedział w oświadczeniu, że rysunek był własnością „niektórych z najwybitniejszych kolekcjonerów w dziedzinie dawnych mistrzów na przestrzeni wielu stuleci”. Dzieło znajdowało się niegdyś w zbiorach XVIII-wiecznego brytyjskiego malarza Thomasa Lawrence’a, a także Samuela Woodburna, który sprzedał je na aukcji Christie’s w 1860 roku za 2,50 funta.

Rysunek zostanie wystawiony w Nowym Jorku i Hongkongu, po czym wróci do Londynu, aby zostać zaoferowanym na aukcji Christie’s.

Źródło: www.theartnewspaper.com

 

Read More

Ceny dzieł sztuki na polskim rynku aukcyjnym wciąż nie przestają rosnąć. Potwierdza to m.in. jedna z ostatnich aukcji XIX i XX-wiecznego malarstwa polskiego, organizowana przez Sopocki Dom Aukcyjny, podczas której padły wysokie kwoty sprzedaży. Aukcja odbyła się online i bez udziału publiczności, a obrazy można było oglądać również na dedykowanej transmisji na portalu Facebook.

Milionowe kwoty osiągnęły dwa obrazy: „Wyjazd na polowanie” Juliana Fałata, który znalazł nabywcę za niemal 2 mln zł, oraz „Wilki zimą” Alfreda Wierusza-Kowalskiego, który osiągnął cenę 1 mln zł. Obie kwoty podane są bez opłat aukcyjnych, więc ostatecznie ich nabywcy musieli zapłacić ok. 20% więcej.

Julian Fałat jest jednym z najwybitniejszych reprezentantów malarstwa pejzażowego Młodej Polski. Jego dzieło „Wyjazd na polowanie” zostało namalowane w 1898 r. techniką oleju na płótnie. Jest to scena myśliwska, charakterystyczna dla twórczości Fałata.

Wilki były również charakterystycznym motywem twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego, a obrazy o tej tematyce cieszyły się dużą popularnością wśród kolekcjonerów. Nic więc dziwnego, że olej na płótnie „Wilki zimą” jego autorstwa znalazł nabywcę, który zapłacił za niego aż 1 mln zł.

Podczas wspomnianej aukcji padł również rekord – obraz Tytusa Czyżewskiego „Stangret” został sprzedany za 800 tys. zł, co stanowi najwyższą kwotą jaką kiedykolwiek zapłacono za obraz tego artysty.

Źródło: kultura.trojmiasto.pl

Read More

Według najnowszych danych opublikowanych przez portal Artinfo.pl, tendencja wzrostowa na polskim rynku sztuki zdaje się przyspieszać jeszcze bardziej niż w rekordowym roku 2020. Bezprecedensowe wzrosty, jakie polski rynek aukcyjny osiągnął w pierwszym kwartale 2021 r. stanowią o wyjątkowej sile rynku sztuki w obliczy kryzysu. Dość powiedzieć, że wartość obrotów zwiększyła się o ponad 72% względem analogicznego okresu w poprzednim roku.

Pandemia koronawirusa znacznie przyspieszyła trendy, które już od kilku lat były widoczne na rodzimym rynku sztuki. Porównując np. pierwszy kwartał roku 2017, w którym wartość obrotów wynosiła 40 mln złotych, można zauważyć, że polski rynek aukcyjny urósł prawie trzykrotnie w ciągu ostatnich 4 lat, do poziomu 114 milionów w pierwszym kwartale 2021 r.

Porównując pierwszy kwartał bieżącego roku do analogicznego okresu w roku 2020, wzrosty są równie imponujące – liczba aukcji wzrosła o 76,4%, z 72 do 127, natomiast liczba wylicytowanych obiektów zwiększyła się z 3740 do 6604, co stanowi wzrost o 76,6%.

Na rynku aukcyjnym mieliśmy również do czynienia ze spektakularnymi licytacjami, w tym rekordowej sprzedaży pracy Jacka Malczewskiego pt. „Pożegnanie z pracownią. Prządka” za 6,7 mln zł, a także obrazu Romana Opałki z cyklu „1965/1 – ∞”, za który nabywca zapłacił 3,6 mln zł.

Można wskazać wiele powodów takiej sytuacji. W Polsce już od kilku lat rozwija się moda na kolekcjonowanie dzieł sztuki, a pandemia sprawiła, że kolekcjonerzy mają więcej czasu i środków, które mogą ulokować na rynku sztuki. Drugim istotnym powodem jest wzrost znaczenia dzieł sztuki jako aktywów inwestycyjnych i coraz większe zainteresowanie inwestorów kupowaniem sztuki. Obroty napędzają również niskie stopy procentowe i wysoka inflacja, przez które ludzie poszukują bezpiecznych i stabilnych form lokaty kapitału, aby uchronić go przed spadkiem wartości.

Źródło: Artinfo.pl

Read More

W najnowszym raporcie „The Art Market 2021” Art Basel zawarte zostały wyniki badań i ankiet grupy zamożnych kolekcjonerów sztuki z całego świata. Badania ankietowe 2569 kolekcjonerów HNW (High-net-worth) przeprowadzone przez Arts Economics i UBS Investor Watch na 10 globalnych rynkach wykazały, że pomimo (a być może w wyniku) pandemii COVID-19, u 66% ankietowanych kolekcjonerów zainteresowanie kupowaniem sztuki zwiększyło się, a w 32% przypadków zwiększyło się znacznie.

Ten wzrost zainteresowania może wynikać ze skutków pandemii dla zamożnych osób. W przeciwieństwie do kryzysu gospodarczego w 2009 r., kiedy liczba miliarderów na świecie spadła o 30%, a ich majątek zmniejszył się o 45%, w 2020 r. liczba miliarderów wzrosła o 7%, a ich majątek powiększył się o 32%. Powiększająca się grupa osób bardzo zamożnych napędza rynek dzieł sztuki. Ograniczenia związane z pandemią nie ostudziły ich apetytu na nabywanie nowych prac do swoich kolekcji – aż 81% kolekcjonerów HNW zadeklarowało, że kupiło dzieło sztuki w galerii w 2020 r., a 54% z nich nabyło prace na aukcjach. Kupowanie w galeriach i u dealerów nadal jest najbardziej preferowaną przez osoby zamożne metodą nabywania dzieł sztuki – 57% ankietowanych preferowała zakupy w galeriach lub siedzibach firm, podczas gdy 29% wolało kupować sztukę online, a 14% przez telefon lub e-mail.

Wyniki badań wskazują również, że w 2021 r. również można spodziewać się zwiększonego zainteresowania kupowaniem sztuki przez osoby zamożne. 57% ankietowanych kolekcjonerów planuje zakup większej liczby dzieł do swojej kolekcji w 2021 r. Nieco mniej, bo ok. 1/3 ankietowanych zadeklarowała plany sprzedaży posiadanych przez siebie dzieł sztuki.

Źródło: Art Basel

Read More