Art Banking

Doradztwo inwestycyjne, budowanie kolekcji dzieł sztuki

Art Banking > Blog

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrastają w dużym tempie, a inflacja CPI po raz pierwszy od dwóch dekad przekroczyła poziom 6% rocznie. Wskaźnik CPI w październiku 2021 r. wyniósł 6,8% w porównaniu do analogicznego miesiąca w zeszłym roku, a 1% w porównaniu do września 2021 r. Co więcej, eksperci przewidują, że do końca roku inflacja może przekroczyć 7%. Jakie konsekwencje może to mieć dla rynku sztuki, który w czasie pandemii notuje rekordowe wzrosty i wydaje się być w doskonałej kondycji?

James Goodwin, historyk sztuki, wykładowca i autor książek powiedział z rozmowie z The Art Newspaper, że wpływ inflacji na rynek sztuki można rozpatrywać w dwóch kategoriach – w porównaniu do innych klas aktywów, oraz szerszym ujęciu wpływu inflacji na gospodarkę.

Goodwin zbadał poprzednie okresy inflacji w Europie i Ameryce. Zauważył, że historycznie rynek sztuki początkowo pozostawał nienaruszony podczas okresów wysokiej inflacji. W kolejnych latach zdarzało się jednak, że w wyniku rosnących stóp procentowych i spowolnienia gospodarczego, skutki odczuwał również rynek sztuki, szczególnie jego dolna część, czyli prace tańsze, mniej uznanych, współczesnych artystów. Portfele oparte na klasykach i horyzoncie długoterminowym zazwyczaj pozostają nienaruszone przez wahania koniunkturalne.

W okresach niepewności gospodarczej dzieła sztuki, zwłaszcza dawnej, są postrzegane jako zabezpieczenie przed inflacją, a inwestorzy widzą w nich szansę na obniżenie ryzyka i zwiększenie zysków ich portfeli w perspektywie długoterminowej. Historia sugeruje, że sztuka dobrze trzyma wartość i ma tendencję do przekraczania w dłuższej perspektywie stopy inflacji.

Portal The Art Newspaper przywołuje m.in. szeroko dyskutowane studium przypadku sztuki jako instrumentu inwestycyjnego, które miało miejsce w 1974 roku, kiedy w okresie szalejącej inflacji publiczny fundusz emerytalny British Rail zainwestował prawie 3% swoich udziałów (ok. 40 mln funtów) w impresjonistyczne obrazy, druki, rysunki i meble. Inwestycja opłaciła się imponującym zwrotem 13,1% rocznie (6% po uwzględnieniu inflacji). Należy tu jednak uwzględnić fakt, że British Rail sprzedał kolekcję w doskonałym momencie, w 1989 r., kiedy ceny obrazów impresjonistycznych były na górce. Pokazuje to jednak, że dobrze przemyślana, długoterminowa inwestycja w sztukę może okazać się doskonałym zabezpieczeniem przed inflacją, chociaż bardzo trudno jednoznacznie wskazać na wpływ inflacji na rynek sztuki, zwłaszcza we wszystkich jego sektorach.

Źródło: www.theartnewspaper.com

Read More

Dom aukcyjny Christie’s przeprowadził w Nowym Jorku licytację inaugurującą jesienny sezon aukcyjny. Jej wyniki mogą zwiastować odradzanie się globalnego rynku sztuki, który ucierpiał w wyniku pandemii. Wszystkie z 40 prac znalazły nabywców, padły również rekordy cenowe za prace danych artystów, a cała aukcja dzieł z XXI w. przyniosła we wtorek zysk w wysokości 219 mln dolarów, czyli ponad dwukrotnie więcej, niż wynosi suma wszystkich sprzedaży na polskim rynku aukcyjnym w 2020 r.

Pracą, która sprzedała się najdrożej, był wielkoformatowy obraz Jean-Michel Basquiata „Wina złotych zębów” (1982), przedstawiający wykrzywioną, przypominającą czaszkę postać, zakładającą cylinder. Osiągnęła ona cenę 40 milionów dolarów. Niewiele mniej, 39 mln dolarów, kosztował obraz Petera Doiga, zatytułowany Swamped (1990), przedstawiający pojedynczą białą łódź unoszącą się wśród chwastów i pniaków w stawie. Sprzedaż przekroczyła estymację 35 mln dolarów i stała się najdroższym dziełem Doiga. Warto wspomnieć, że poprzednia sprzedaż tego dzieła miała miejsce w 2015 r. za cenę 26 mln dolarów.

Nowego właściciela znalazła również praca Basquiata Flash w Neapolu (1983), przedstawiający superbohatera z komiksów Marvela. Dzieło kosztowało 19,8 miliona dolarów, przekraczając szacunkowe 14 milionów dolarów. Wcześniej sprzedano go za 8,1 miliona dolarów w 2017 roku w Christie’s, a w 2010 roku za 3,3 miliona dolarów w Sotheby’s w Nowym Jorku.

Praca Nicholasa Party „Landscape” (2021), została sprzedana za 3,3 mln – nowy rekord za prace tego artysty. Rekord został również ustanowiony dla Stanleya Whitneya, którego obraz bez tytułu z 1999 roku, przedstawiający rzędy przypominających pudełko form o różnych odcieniach, sprzedał się za 1,2 miliona dolarów.

Jedną z najbardziej emocjonujących licytacji przyniosła niekonwencjonalna sprzedaż dzieła artysty o pseudonimie Beeple. Praca „Human One” to wysoka na siedem stóp rzeźba złożona z ekranów LED, na których widać astronautę przechadzającego się po dystopijnym krajobrazie. Czterech oferentów rywalizowało o pracę, która ostatecznie osiągnęła 29 mln dolarów, przewyższając szacunkowe 15 milionów dolarów.

Źródło: www.artnews.com

Read More

Dom aukcyjny Sotheby’s zaprezentował dzieło Claude’a Moneta, które trafi na nowojorską aukcje 16 listopada 2021. Jest to wielkoformatowa praca pochodząca ze słynnej serii „Lilie wodne”, zatytułowana „Coin Le Bassin aux Nymphéas”. Rynek dzieł Moneta cieszy się aktualnie dużym zainteresowaniem, a organizatorzy aukcji przewidują, że cena sprzedaży wyniesie ok. 40 mln dolarów.

Obraz został namalowany w 1918 r., w ostatniej dekadzie życia uznanego artysty. Jest ona częścią serii dzieł, które w przeszłości osiągały najwyższe ceny na aukcjach. Jedna z prac z tej serii została sprzedana w Christie’s w 2008 r. za ponad 40 mln funtów. W 2018 r. obraz lilii wodnej z kolekcji osiągnął cenę 84 mln dolarów, a w maju 2021 r. obraz Moneta „Le Bassin aux nimpheas” został sprzedany na aukcji w Sotheby’s za 70,4 mln dolarów.

Sam „Coin Le Bassin aux Nymphéas” również nie będzie licytowany po raz pierwszy. 24 lata temu na aukcji Christie’s amerykański kolekcjoner nabył to dzieło za 6,7 mln dolarów, przy szacunkowej cenie 4 mln dolarów.

Źródło: www.artnews.com/

Read More

Konceptualne dzieło znanego streetartowego artysty ukrywającego się za pseudonimem „Banksy” zostało sprzedane za rekordowe 16 milionów funtów (bez opłat aukcyjnych) na aukcji w londyńskim Sotheby’s. To najwyższa cena, jaką kiedykolwiek uzyskano za dzieło brytyjskiego artysty.

„Love is in the Bin” to obraz inspirowany słynnym muralem Banksy’ego z 2002 r. Przedstawia dziewczynkę z czerwonym balonem w kształcie serca. Pierwsza sprzedaż obrazu miała miejsce w 2018 r. w domu aukcyjnym Sotheby’s w Londynie. Wtedy obraz został sprzedany za ponad milion funtów, jednak to nie cena zadecydowała, że o tej aukcji usłyszał cały świat.

Banksy ukrył bowiem w ramie obrazu niszczarkę, która natychmiast po zakończeniu licytacji uruchomiła się i zaczęła ciąć płótno na oczach zaskoczonej publiczności. Artysta chciał w ten sposób zakpić ze świata sztuki, a obraz został przecięty do połowy. Mimo tego, nabywca zapłacił wylicytowaną kwotę za dzieło, po czym wypożyczył je do Staatsgalerie w Stuttgarcie.

Tym razem licytacja odbyła się bez żadnych niespodziewanych incydentów, a dzieło osiągnęło cenę kilkunastokrotnie wyższą niż w 2018 r., a także znacznie wyższą niż estymacja domu aukcyjnego, która wynosiła 4-6 mln funtów.

Źródło: tvn24.pl

Read More

Rzeźba „Tłum III” Magdaleny Abakanowicz osiągnęła najwyższą cenę w historii aukcji sztuki w Polsce, będąc jednocześnie pierwszym dziełem sprzedanym w Polsce na aukcji za ponad 10 mln zł. Monumentalna realizacja artystki, uważana za jedno z jej najważniejszych dzieł, została sprzedana za 13,2 mln zł na aukcji DESA Unicum.

Dzieło składa się z 50 wydrążonych od środka figur z jutowego płótna, które sama autorka kojarzyła ze zrzuconą przez węża skórą. Każda z postaci jest unikalna i mierzy ok. metra i siedemdziesiąt centymetrów. Praca była prezentowana na pierwszej indywidualnej wystawie artystki w Marlborough Gallery w Nowym Jorku w 1989 r., a następnie na ekspozycjach w Japonii, m.in. w Nagano i Hiroszimie.

„Tłum III” z 1989 r. jest zwieńczeniem serii skupisk pozbawionych głów i tożsamości postaci, które były motywem przewodnim twórczości światowej sławy artystki. Jej prace dostępne są w zbiorach ponad 70 muzeów i kolekcji publicznych na całym świecie, m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Centre George Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum w Nowym Jorku i Museum of Modern Art w Kioto.

Aukcja, na której padł rekord sprzedaży, była jednocześnie najlepszą pod względem obrotu aukcją rzeźby w historii polskiego rynku sztuki. Łączny obrót przekroczył 20 mln zł, a nabywców znalazły również m.in. „Kain” Mirosława Bałki oraz „Tors” Igora Mitoraja.

Źródło: PAP

Read More

Polski rynek sztuki charakteryzuje silna dominacja malarstwa. W porównaniu do innych państw zdecydowanie mniej licytujemy fotografię czy rzeźby. O strukturze obrotów nadal decyduje sprzedaż prac czołowych malarzy dawnych oraz współczesnych.

W 2020 roku malarstwo umocniło swoją pozycję w strukturze rynku sztuki, osiągając ponad 80% rocznych obrotów całego rynku. Wolumen sprzedaży wynosił 316 mln zł, jednak pod względem ilościowym znaczenie malarstwa utrzymuje się na tym samym poziomie. Jest to spowodowane nowymi różnorodnymi kategoriami obiektów, które ostatnio są oferowane na rynku.

Na drugim miejscu pozostaje rzeźba, chociaż w porównaniu do 2019 roku ma aktualnie mniejsze znaczenie w strukturze obrotów (7,2%). Jednak zdecydowanie większa liczba rzeźb w katalogach aukcyjnych jest pozytywną tendencją. 2019 rok był czasem rzeźbiarskich rekordów, wówczas grupę postaci Magdaleny Abakanowicz “Caminado” wylicytowano za 6,8 mln zł. Rzeźbiarka nadal pozostaje czołową polską artystką w zestawieniu “Top 20 transakcji w 2020 roku dla rzeźb i form przestrzennych”. Aż 6 prac Magdaleny Abakanowicz pojawiło się w zestawieniu, choć tytuł najdrożej sprzedanej rzeźby otrzymała praca Igora Mitoraja pt. “Ikaria”.

W podobnej sytuacji obiektów są prace na papierze, czyli głównie grafiki i rysunki. Duża liczba aukcji prac na papierze sprawiła, że w 2020 roku udział tej kategorii w ilościowej strukturze rynku wzrósł do 20%. Warto pamiętać, że ta kategoria nie obejmuje technik malarskich, takich jak akwarele, gwasze czy pastele. Wśród najważniejszych prac rysunkowych 2020 roku znalazły się szkice koncepcyjne wielkich osobowości sztuki XX wieku: Tadeusza Kantora i Władysława Strzemińskiego z cenami powyżej 100 tysięcy złotych.

Ranga rzemiosła artystycznego nie zmieniła swojej pozycji. Stosunkowo rzadko licytowano srebro, platery, meble, porcelanę, biżuterię oraz ceramikę. Udział w liczbie transakcji na rynku aukcyjnym w Polsce tej kategorii wynosiło 12,1 %. Fotografia jako przyszłościowa forma kolekcjonerska, mimo obrotów na poziomie 4 mln zł nie zwiększyła swojego znaczenia w strukturze sprzedaży w aukcyjnej w Polsce.

Źródło: artinfo.pl

Read More

Rynek sztuki w Polsce przechodzi aktualnie fazę dynamicznego wzrostu, jednak na rynku światowym sytuacja wygląda mniej optymistycznie. Art Basel oraz bank UBS dokonali analizy, która mówi o 30 procentowym spadku sprzedaży na globalnym rynku sztuki w 2020 roku.

Mimo, że rynek zmniejszył się do poziomu z 2009 roku pod względem obrotów i liczby sprzedanych dzieł, informacje te nie wzbudziły większego poruszenia. Obecne wyhamowanie prawdopodobnie ma być tylko chwilowe. Gorsze wyniki roczne spowodowane były pandemią koronawirusa, ponieważ domy aukcyjne rezygnowały z organizowania wielu ważnych aukcji. Aukcje odbywające się przez internet działają na dużo mniejszą skalę, jednakże w czasie pandemii ich obroty zwiększyły się aż dwukrotnie. Sprzedaż online aktualnie stanowi już jedną czwartą wartości całego rynku i osiągnęła 12,5 mld dolarów w zeszłym roku.  Obroty na światowym rynku sztuki rosły systematycznie od wielu lat, zatem w następnych latach możemy spodziewać się wzrostów oraz komentarzy o pozytywnej koniunkturze.

W 2020 roku, układ sił światowego handlu dziełami sztuki niezmiennie rozkładał się pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, Chinami i Wietnamem. Te 3 państwa stanowią aż 81 procent całego rynku. Ponad 40 procent całej sprzedaży odbywa się w USA, co czyni amerykańskich kolekcjonerów największą grupą nabywców.

Polski rynek aukcyjny istnieje tylko trzydzieści lat, w porównaniu do światowych gigantów to bardzo krótki okres. Dla porównania brytyjski rynek sztuki posiada blisko 300-letnią tradycję. Właśnie dlatego z ogromną satysfakcją patrzymy na pierwszą pięćdziesiątkę domów aukcyjnych z 2020 roku, w której znalazły się dwie polskie firmy.  Na trzynastym miejscu znalazł się dom aukcyjny Desa Unicum, który rocznie organizuje ponad 60 różnego typu aukcji. Gdyby pod uwagę wziąć nie tylko wartość obrotu, lecz także liczbę aukcji i liczbę oferowanych obiektów to Desa Unicum zajęłaby miejsce w pierwszej piątce światowego rankingu. Natomiast na trzydziestym dziewiątym miejscu widnieje Polswiss Art.

Źródło: artinfo.pl

Read More

Art Basel to jedne z najważniejszych targów sztuki współczesnej na świecie. W tym roku odbywały się od 23 do 26 września w szwajcarskiej Bazylei, gdzie zobaczyć można było aż 250 prestiżowych galerii z całego świata. Tegoroczna edycja miała charakter hybrydowy, co oznacza, że w targach można było wziąć udział także online.

Art Basel zostało założone w 1970 roku przez galerystów z Bazylei Ernsta Beyelera, Trudla Brucknera i Balza Hilta, aby konkurować z sąsiednim Art Cologne. Twórcom zależało na przyciągnięciu nowej fali kolekcjonerów i entuzjastów do powojennego społeczeństwa konsumpcyjnego, bogatego w czas, pieniądze i nowe środki komunikacji globalnej. W roku swojej inauguracji targi w Bazylei – wówczas zwięźle zatytułowane „Sztuka” – przyciągnęły 16 000 zwiedzających. W 2019 roku, pod opieką dyrektora Marca Spieglera, targi w ciągu sześciu dni zgromadziły 93 000 odwiedzających oraz 290 galerii z 35 krajów.

W tym roku targi odbyły się po raz pierwszy w swojej pierwotnej formie od czasów pandemii. Zmieniły się jedynie wymogi co do noszenia maseczek, certyfikatów COVID-19 oraz cyfrowych biletów wstępu. Nie znamy jeszcze frekwencji tegorocznej edycji, lecz na tym etapie trwającej pandemii trudno byłoby konkurować z frekwencją z 2019 roku.

Globalny dyrektor Art Basel Marc Spiegler powiedział: „Podczas pandemii poczyniono duże postępy w branży, która, szczerze mówiąc, była dość wsteczna pod względem cyfryzacji. Nadal wierzymy, że mecenas sztuki stojący przed dziełem sztuki i omawiający go z galerystą reprezentującym tego artystę ma wyjątkową moc. Ale pandemia pozwoliła nam rozwinąć zdolność do lepszego obsłużenia nieobecnego kolekcjonera”.

Co można było zobaczyć na targach w tym roku? W głównej części targów Lehmann Maupin przedstawił grupę niesamowitych lateksowych odlewów drzwi szwajcarskiej artystki Heidi Bucher; u Stephena Friedmana w zakresie prac znalazła się najnowsza abstrakcja geometryczna autorstwa brazylijskiego Luiza Zerbiniego; natomiast Ben Brown przedstawił ceramikę Lucio Fontany.

Read More

Portal Allegro we współpracy z Contemporary Lynx ogłosili drugą edycję konkursu dla artystów Allegro Prize, w którym łączna pula nagród wynosi 50 tys. zł. Celem konkursu ma być przede wszystkim umożliwienie artystom zaprezentowania swoich prac szerokiemu gronu odbiorców, wsparcie i promocja sztuki i nowych talentów, a także stworzenie platformy łączącej miłośników sztuki, kuratorów, kolekcjonerów i artystów. Nagrody finansowe mają umożliwić artystom skupienie się wyłącznie na rozwoju artystycznym.

Konkurs skierowany jest do artystów bez podziału na wiek, kraj pochodzenia, wykształcenie czy dyscyplinę sztuki. Ze względu na trudną sytuację świata sztuki związaną z pandemią koronawirusa, organizatorzy zdecydowali się na zniesienie opłat za udział w konkursie.

W Jury konkursu zasiadają: Valeria Napoleone, kolekcjonerka i patronka instytucji sztuki; Natalia Sielewicz, Kuratorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; Andrzej Chyra, aktor i reżyser; Rafał Milach, artysta, fotograf, autor książek; Jacek Weichert, Dyrektor segmentu, Allegro; Dobromiła Błaszczyk i Sylwia Krasoń, redaktorki naczelne Contemporary Lynx.

Główną nagrodą w konkursie jest kwota pieniężna w wysokości 35 tys. zł, artykuł w Contemporary Lynx Magazine oraz Contemporary Lynx Online Weekly i dodatkowe nagrody. W konkursie przyznane zostaną również drugie i trzecie miejsce oraz dziesięć wyróżnień.

Zgłoszenia zbierane są do 28 września przy pomocy formularza online: https://contemporarylynx.co.uk/formularz-zgloszeniowy

Więcej na temat konkursu: https://contemporarylynx.co.uk/allegroprize-pl

Read More