Kolekcjonerzy online

Rynek sztuki zmienia się bardzo dynamicznie. Z jednej strony coraz więcej osób zajmuje się handlem i kolekcjonowaniem sztuki, a na aukcjach padają kolejne rekordy cenowe, z drugiej zaś liczba dzieł sztuki sprzedawanych rocznie spada. Galerie i domy aukcyjne coraz częściej zwracają się ku sprzedaży online. To otwiera rynek na zupełnie nowy profil odbiorcy. Kim są kolekcjonerzy „online” i dlaczego wolą przestrzeń internetową od tradycyjnych aukcji? Na te pytanie odpowiada raport portalu Artsy, którego autorzy przeprowadzili ankietę wśród kolekcjonerów sztuki.

Ankietowani kolekcjonerzy sztuki w raporcie Artsy zidentyfikowali pięciu kluczowych czynników, które skłoniły ich do kupowania dzieł sztuki w Internecie.

  1. Dostępność

Prawie połowa ankietowanych jako czynnik zachęcający do kupowania sztuki w Internecie wskazało wyłączny dostęp do wybranych dzieł lub artystów w sieci. Mnogość serwisów sprzedających sztukę czy pośredniczących między artystą, a kupującym sprawia, że w Internecie znacznie łatwiej jest wyszukać i zapoznać się z ogromną liczbą dzieł mało znanych artystów, dzięki czemu można łatwiej i szybciej zidentyfikować potencjalne okazje inwestycyjne. Dla bardziej doświadczonych kolekcjonerów Internet stwarza możliwość przeglądania i kupowania prac bez potrzeby fizycznej obecności na targach, aukcjach czy w galeriach. Pozwala to oszczędzać czas i rozszerzać portfele dzieł sztuki o prace artystów, których nie można znaleźć w żaden inny sposób.

  1. Wygoda

Wygoda odkrywania i kupowania dzieł sztuki w Internecie była drugim i trzecim najczęściej wymienianym przez kolekcjonerów powodem. Nawet bardziej zamożni ankietowani wskazywali w swoich odpowiedziach na szybkość i łatwość dokonywania transakcji online. Dodatkowymi atutami aukcji internetowych jest możliwość działania według własnego harmonogramu. Warto jednak zaznaczyć, że wraz z możliwościami technicznymi rosną także oczekiwania kolekcjonerów. Ankietowani wskazali w wywiadach, że czas reakcji galerii często był czynnikiem ograniczającym w sprzedaży online. Nabywcy oczekują natychmiastowej wręcz reakcji na pytania poprzedzające sprzedaż lub dotyczące płatności i wysyłki po dokonanej transakcji.

  1. Dostęp do informacji

Kolejnym atutem platform internetowych jest łatwy dostęp do szerokiej gamy informacji o artystach i dziełach. W porównaniu do tradycyjnych aukcji czy targów, na których kolekcjoner może otrzymać informacje o wybranej pracy, ale oczekuje się od niego podjęcia natychmiastowej decyzji, aukcje internetowe pozwalają nabywcom na spokojne, rzeczowe zapoznanie się z wszystkimi dostępnymi informacjami, bez presji sprzedawcy. Dzięki temu kolekcjonerzy mają poczucie podjęcia przemyślanej decyzji zakupowej.

  1. Niższe ceny

Jedna czwarta ankietowanych kolekcjonerów sztuki online wskazało na konkurencyjne ceny jako kluczowy czynnik zachęcający do dokonywania transakcji przez Internet. Z wielu względów prowadzenie sprzedaży dzieł sztuki online jest tańsze od tradycyjnych aukcji i targów, co pozwala również obniżyć ostateczną cenę sprzedawanych dzieł. Co ciekawe, to bardziej doświadczeni kolekcjonerzy z większymi budżetami znacznie częściej niż inni wskazywali tę opcję w ankiecie. To właśnie oni są najlepiej zorientowani w kwestiach cenowych i bardziej zainteresowani potencjałem inwestycyjnym dzieła, na który duży wpływ ma jego cena.

  1. „Onieśmielenie” światem sztuki

Nowi na rynku kolekcjonerzy z mniejszymi budżetami częściej wskazywali na aspekt społeczny tradycyjnego rynku sztuki. Są to zazwyczaj osoby młodsze, które bardzo dobrze znają świat zakupów online i znacznie łatwiej jest im odnaleźć się w Internecie, niż na aukcjach czy targach sztuki. Zamknięte, hermetyczne środowisko, może odstraszać nowe osoby. Rynek internetowy jest doskonałą okazją do pozyskania nowych nabywców, które mogłyby poczuć się onieśmielone przebiegiem tradycyjnych aukcji.